Kalcium (Calcium) (Ca)

 

 

Kalcium är bra för:

Uppbyggnad och läkning av ben och tänder, kalcium krävs också för musklers funktion och blodets koagulering samt för överföringen av nervimpulser. Undersökningar har visat att lågt intag av kalcium ger en låg benmassa och ökad frakturrisk. Kalcium utgör ca 2% (i vikt) av den vuxna människokroppen.

Livsmedel som innehåller Kalcium:

Spenat, nötter, mjölkprodukter och bönor är bra källor till kalcium. Du kan även söka efter livsmedel som innehåller Kalcium i Fineli.

Symptom vid brist av kalcium:

Skör skelett, tänder och hår. Kan även orsaka led och ryggbesvär.

Symptom på överdosering:

Kalcium är svårt att överdosera.

RDI av Kalcium enligt Livsmedelsverket:

Kvinnor och män 800 mg
Gravida/ammande 900 mg
Kalcium

 

Vatten

Mineraler

Vitaminer

Proteiner

Antioxidanter

Kolhydrater

Fett

 

 

 

 

 

 

Innehållet i hälsotek.se kan inte användas istället för professionell medicinskt rådgivning, kontakta alltid en legitimerad läkare som kan ställa en riktigt diagnos.