››
Kineser har länge trott på nyttan av att dricka
naturliga hälsodrycker för
att förbättra hälsan.
Te har druckits för minst 4000 år.
Även kaffe
har funnits i århundraden,
båda har enorma fördelar för förbättring
av
hälsan.
Te upptäcktes först i Kina i 2737 BC
enligt kinesiska myter, skulle
kejsaren
dricka endast vatten som kokas för att
säkerställa att det
verkligen är rent.
Under en resa, kokade en tjänare
vatten och ett torkat
löv föll på det
kokande vattnet. Det kokande vattnet
blev brunt, men tjänaren
servade det
ändå till kejsaren. Kejsaren drack
vattnet och fann det mycket
uppfriskande.
Te har använts som medicin i Kina i flera
hundra år. Idag
finns det många studier
som visar förbättringar i hälsan och fler
och fler
människor dricker te för deras hälsa.
I Journal of National Cancer Institute (utgiven 1994) hävdads att te har
minskat risken för matstrupscancer i kinesiska kvinnor och män med 60
procent. Man har även hävdat att grönt te kan förhindra tillväxten av vissa
cancerceller enligt forskare i universitet Purdue.
Te kan bidra till att förebygga prostatacancer enligt studier i Center
of Human Nutrition på UCLA. Te kan också förbättra förhållandet mellan goda
och dåliga kolesterolvärden i kroppen.
Det finns nya studier som hävdar att grönt te hjälper att gå ner i
vikt. De som dricker koffein och grönt te tenderar att bränna mer kalorier
än de som enbart konsumerar koffein.
Hur kan något vara så här bra?
Hemligheten är polyfenoler, en speciellt Epigallocatechingallat eller
EGCG. ECGC är en antioxidant. Denna kraftfulla antioxidant kan döda eller
hindra tillväxten av cancerceller utan att skada friska vävnader och celler.
Det har också flavonoider och katekinerna som också är antioxidanter. Det
har även fluor som är anledningen till att det kan bekämpa karies och hjälp
mot dålig andedräkt.
Olika slags teer har olika nivåer på antioxidanter. Vitt te har mer
antioxidanter jämfört med andra te och nybryggt te har mer polyfenoler.
Koffein finns också i te. Koffein nivåer i bryggt te beror på vilken typ av
te det är, svart te har högre mängd koffein än grönt te. Mängden koffein
beror på bryggnings tiden, och även vattentemperaturen. Om bladen utsätts
för högre vattentemperatur, mer koffein dräneras från bladen.
American Diabetic Association rapporterade att en kopp te har i genomsnitt
40 mg. koffein. En kopp nybryggt kaffe har i genomsnitt 85 mg.
För närvarande, den enda negativa effekten av att dricka för mycket te är
sömnlöshet, detta
skulle bero på koffeinhalten av te.
Så börja drick te, för din egen hälsa.
Innehållet i hälsotek.se kan inte användas istället för
professionell medicinskt rådgivning, kontakta alltid en legitimerad läkare som kan ställa en riktigt diagnos.